Mobility Blog

Какви са вариантите ако електрическите или хибридни автомобили не са опция за компанията?

Какви са вариантите ако електрическите или хибридни автомобили не са опция за компанията?

Всички говорят за преминаване към електрически коли -  изцяло (на батерия), или частично (plug-in hybrid). Все пак електрифицираните автомобили не отговарят на профила на всеки и невинаги са оправдани от гледна точка на разходите.

И така, какви са другите опции, които може да обмислите, като вземете предвид, че горивото представлява основен разход при изчисляването на общия разход на притежаване (TCO) и че CO2 е фактор, който вече не може да бъде пренебрегнат? Отговорът е доста сложен, но главно зависи от държавата, категорията на превозното средство и пробега, който планирате. Нека да разгледаме CNG срещу LPG и дизела срещу бензина.

CNG (сгъстен природен газ, метан) и LPG (пропан-бутан)

В състения природен газ има бъдеще. В сравнение с дизела той може да намали разходите за гориво с до 40% и създава по-малко азотен оксид (NOx) и прахови частици (PM), но не предлага предимства при отделянето на  CO2. Пропан-бутан (втечнен нефтен газ) също има икономически предимства, но има и практически недостатъци. В случая на превозно средство с CNG, резервоарите за гориво са интегрирани в колата от производителя и почти не заемат никакво товарно пространство. Освен това автомобили с CNG може да влизат в подземни паркинги, докато за превозните средства с LPG това често е забранено.

Има обаче няколко неща, които трябва да вземете предвид. Подобно на LPG, CNG е изкопаемо гориво. Смята се, че по време на добив, транспортиране и съхранение около 0,30% от газа изтича в атмосферата, допринасяйки за глобалното затопляне. Съществува и въглерод-неутрален вариант без използване на изкопаеми, т.е. биогаз, получен от естественото разпадане на органичен материал в отпадъци от селското стопанство, канализацията или храните, но количеството му в общия микс на газови източници днес е пренебрежимо малко.

Дали CNG има смисъл от практическа гледна точка зависи от страната. Италия, Швеция, Белгия и Чехия имат сравнително голям брой бензиностанции за CNG, но на други места в Европа може да се затрудните да намерите такава. И накрая, броят на предлаганите модели автомобили със CNG е доста ограничен, въпреки че VW Group разширява своята оферта, от Seat Mii чак до Audi A5 Sportback. Що се отнася до LPG, предложенията на производителите се ограничават основно до нискобюджетни модели, като Dacia.

Бензин и дизел

Изборът на подходящо гориво за вашия автопарк беше лесен: в 99% от случаите отговорът беше дизел. Много неща се промениха от 2015 г. насам. Предупреждения от големите градове за забрани за дизелово гориво, общо недоверие от страна на потребителите и политически дебат, подхранван от емоции, а не от рационалност, накараха много клиенти да преминат от дизел към бензин.

Тъй като горивото представлява голяма част от TCO, преминаването към бензин невинаги е добро решение. Бензиновите автомобили също отделят повече CO2, и те не са непременно по-чисти от дизелови си събратя.

Важно е да се направи разлика между дизелите преди Euro 6d-temp (произвеждани до 2018 г.) и тези, които отговарят на Euro 6d-temp или дори Euro 6d. Разликата е, че последната категория е тествана на пътя, за да се гарантира, че емисиите на NOx и PM са в законови граници в реални условия. Това наистина беше проблемът с по-старите дизели: те спазваха стандартите само в лабораторни условия, но надвишаваха нормите десетки, дори стотици пъти по пътя.

Независимите пътни тестове от германските ADAC и Air Alliance сега доказват, че нивата на NOx на най-новите Euro 6d-temp и Euro 6d дизели са успокояващо ниски, справяйки се с аргумента, че дизелите замърсяват повече от бензиновите автомобили. При тези обстоятелства, те все още заслужават място в автопарковете - макар и в по-малък брой от преди - особено предвид действителните емисии на CO2.

В C-сегмента (Ford Focus, Peugeot 308, VW Golf) водачите на дълги разстояния все още са по-добри с „d“, „TDI“ или „HDI“. В D сегмента или по-горе (от Alfa Romeo Giulia чак до Volvo XC90) дизеловите автомобили дори имат икономически и екологичен смисъл за средно тежки потребители, защото се справят по-добре с теглото, в сравнение при бензина.
Рационално казано, дизелът все още заслужава място в автопарковете, но не бива да забравяте, че в следващите години някои големи градове ще въведат забрани за дизелите. Ако служителите трябва да влязат в града с превозното си средство, изборът на дизел днес може да компрометира продължаването на бизнеса.

Искате да обсъдите стратегията за фирмения автопарк и вариантите за оперативен лизинг? Свържете се с нас