Mobility Blog

Кризата с полупроводниците: Ето как флийт мениджърите могат да се адаптират – и да се възползват от ситуацията

Кризата с полупроводниците: Ето как флийт мениджърите могат да се адаптират – и да се възползват от ситуацията

Флийт мениджърите си имат достатъчно работа. За съжаление кризата с полупроводниците не е от проблемите, които се решават бързо. Тя вече продължи по-дълго, отколкото мнозина прогнозираха, и ще дава своето отражение върху доставките на нови автомобили още доста време. Затова е крайно време да намерим правилния отговор на три важни въпроса: Какво се случва? Как трябва да се адаптират мениджърите на автопаркове? И има ли тази криза добра страна?

Какво се случва?

В наши дни много продукти, включително всички превозни средства, съдържат полупроводникови чипове. В резултат на пандемията и последвалите затваряния на фабрики и производства, предлагането на полупроводници е ограничено - още повече, когато икономиките отново се отвориха и търсенето нарасна. Резултатът е забавяне на производството и по-дълго време за изчакване, особено за нови автомобили.

Кога ще приключи кризата с полупроводниците?

Точно кога ще приключи тази криза не може да се каже напълно конкретно. През втората половина на миналата година прогнозите сочеха, че кризата ще приключи в началото на тази година. Но ето ни днес тук, и от сегашна гледна точка в оптимистичен вариант прогнозираме, че кризата ще продължи до края на 2022 г. А коя е песимистичната прогноза за края на кризата? Краят на 2023 г.

Защо тази криза се оказва толкова трудна за преодоляване? 

Непосредствено преди пандемията световните фабрики за полупроводници, главно в Източна Азия, вече работеха с 95% капацитет. Като се има предвид, че построяването на завод за полупроводници отнема около 4 години, а стартирането на производствен цикъл - още 24 седмици, това означава, че няма почти никакъв буфер за посрещане на повишеното търсене.

Освен това кризата с полупроводниците вече е част от много по-широка криза по веригата на доставки, която включва и недостиг на редкоземни минерали и други суровини, както и инфлационен натиск върху производствените и транспортните разходи, което води до повишаване на цените. 

Как кризата с доставките на полупроводници се отразява на сроковете за доставка на автомобили?

Сроковете за доставка варират в зависимост от редица фактори: за различни марки, модели, модификации. Съществуват и разлики за отделните държави - така например Германия, Полша, Нидерландия, Испания и Австрия са по-сериозно засегнати от забавянето на доставките, докато този проблем е по-слабо изразен във Франция, Белгия, Италия и Румъния и др.

В допълнение BEV автомобилите са засегнати в по-малка степен от автомобилите с ДВГ и дори от PHEV. Но като цяло можем да кажем, че средното забавяне между поръчката на автомобил и доставката му е от 9 месеца до една година. Това наистина е много дълго време, но има и добри новини: времето за доставка леко намалява след пика на закъсненията, който настъпи към края на миналата година.

Какъв е ефектът от тази криза върху мениджърите на автопаркове?

Най-очевидните последици са повишаването на цените и увеличаването на сроковете за доставка. Ние от АЛД Аутомотив, с нашия огромен опит на пазара за оперативен лизинг на автомобили, можем да предложим професионална консултация и съдействие, и да помогнем на мениджърите да сведат до минимум тези негативни последици. Можем заедно да разгледаме различни опции за оперативен лизинг предвид техните предпочитания за марки, модели, нива на оборудване.

А как производителите на автомобили се справят с продължаващата криза?

Виждаме, че между производителите на превозни средства и техните доставчици съществува стабилно сътрудничество по отношение на полупроводниците, батериите за електрически превозни средства и за ценните метали и минерали, които са необходими за много от крайните продукти. Така че, ако преди производителите на оригинално оборудване разчитаха повече на свободния пазар, за да получат необходимите им доставки, сега те изграждат партньорства и кооперации с доставчиците, за да гарантират, че имат това, от което се нуждаят, когато се нуждаят, и на предвидима цена.

Като цяло може да се каже, че производителите на оригинално оборудване със седалище в Азия имат по-лесен достъп до необходимите им доставки. По географски и геополитически причини те са по-близо до източника - както по отношение на полупроводниците, така и на други основни продукти.

Като се има предвид, че кризата няма да приключи съвсем скоро, как мениджърите на автопаркове трябва да адаптират средносрочните си стратегии?

Ние в АЛД Аутомотив виждаме четири полезни хода, които мениджърите на автопаркове могат да предприемат в ситуацията на кризата с доставките, и нашият екип може да им помогне с  реализацията на всеки от тях.

  • Планирайте добре подновяванията на фирмените автомобили. Започнете отрано да обмисляте и коментирате с водачите нуждите на фирмения автопарк. Имайте предвид, че в настоящата ситуация е възможно новите доставки да отнемат дори и година.
  • Удължете договорите си за оперативен лизинг. Много мениджъри на автопаркове вече са запознати с това решение, тъй като то помогна на мнозина да преминат през пандемията. Но то все още може да се приложи, особено като се има предвид, че работата вкъщи ограничи пробега на много служебни автомобили.
  • Разгледайте алтернативите. Ако обичайните марки и модели автомобили, които използвате са особено засегнати от закъсненията, можем да ви помогнем да проучите еквивалентни марки и модели.
  • Изберете гъвкави решения. Ако се нуждаете от автомобили за ограничен, но неопределен или пък кратък период от време - например за нови служители или временни проекти – продуктът ни ALD Flex ви предлага гъвкавостта, от която се нуждаете и вие, и вашите служители.

Кризите са възможности, както гласи китайската поговорка. Каква е положителната страна в този случай?

Кризата в доставките е добър шанс за мениджърите на автопаркове да разработят нова стратегия за автопарка и мобилността. Тя им дава възможност да оптимизират дейността на автопарка и мобилността на своята компания, да преразгледат разходите за дейността си, да намерят подходящите партньори за оптимизиране на тези разходи, да тестват нови марки и да предложат по-голяма гъвкавост на своите водачи.

Електрическите автомобили може и трябва да бъдат важен елемент от една нова, модерна и перспективна стратегия за автопарка и мобилността.

Свържете се с нас в АЛД Аутомотив ако искате да обсъдим стратегията за фирмения автопаркж с адекватни решения за оперативен лизинг на автомобили.