Mobility Blog

Устойчивост и намаляване на разходите? Да, възможно е!

Устойчивост и намаляване на разходите? Да, възможно е!

Вече е явно за всички, че са нужни спешни действия за постигане на целите за климата: леките и лекотоварните автомобили са отговорни за 15% от общите емисии на CO2 в ЕС, а автопарковете представляват до 50% от вътрешните емисии на нашите клиенти. С радикалните промени, които вече засягат автомобилната индустрия, и ще имат още по-осезаем ефект през следващите години, устойчивото развитие е в дневния ред на всички и времето за действие е сега. Въпреки това бизнес логиката налага да следим и за Общите разходи за притежание (Total Cost of Ownership, TCO), както и за намаляване на разходите като цяло. Как могат да се съчетаят тези две движещи сили? Неотдавнашната презентация на Амели де Валроже, ръководител на отдел "Бизнес проучвания и консултации" в АЛД Аутомотив, и Фредерик Вагнер, мениджър "Партньорства за автопаркове" в Chargepoint, разглежда тези въпроси и подчертава ключовата роля на професионалната консултация за подпомагане на клиентите да начертаят своя път...

Широкият контекст: настояще и бъдеще

Електрификацията се случва бързо: вече не е въпрос "дали", а "кога" - и редица фактори едновременно влияят на този преход:

  • Натиск от страна на служителите, които настояват за положително въздействие
  • Програми за намаляване на въглеродния отпечатък с цел оптимизиране на устойчивостта
  • Навлизане на нови модели електрически автомобили на пазара, докато по-старите превозни средства излизат от употреба
  • Данъчни облекчения за работодателите и служителите
  • Нарастващи разходи за гориво
  • Въвеждане на зони с ниски емисии и друг регулаторен натиск.

Действително 2020 г. беше преломна по отношение на продажбите на електромобили, а корпоративните автопаркове изпревариха кривата, тъй като генерално включват по-нови автомобили на фона на общия пазар. В този смисъл е полезно - когато започваме да формулираме стратегии - да разделим емисиите по следния начин:

  • Компонент 1: емисии от производството на място и потреблението на гориво от автопарка (преки емисии)
  • Компонент 2: емисии от закупена електроенергия (непреки емисии)
  • Компонент 3: емисии от непреки източници, като например пътувания на компанията и управление на веригата за доставки (допълнителни емисии)

Въпреки че вторият компонент е извън нашия контрол, ясно е, че решенията, които вземаме, и политиките, които прилагаме, могат да повлияят на първия и третия. По този начин е наложително да обърнем внимание, както на използването на електрически автомобили, така и на въпроса за инфраструктурата, ако искаме да оптимизираме разходите.

Професионалната подкрепа при енергийния преход

Разбира се, преминаването към електрическа енергия е много повече от просто закупуване на нови електромобили. АЛД Аутомотив предлага подкрепа в няколко направления чрез методология от пет стъпки:

  • Анализ на автопарка, маркетинг, проучвания
  • Профилиране на водачите
  • Green scorecard за моделиране на прогнозите за TCO и CO2 и осигуряване на оптимален избор на автомобили и решения за зареждане
  • Препоръки и оптимизация на политиката за мобилност
  • Последващи действия и активности, включително инструменти за мониторинг и оптимизация на инфраструктурата.

Независимо от това, преходът към електрификация често изглежда объркващ за мениджърите на автопаркове. Откъде да започна? За колко време трябва да се случи преходът? Кои държави трябва да бъдат приоритет? Как мога да изчисля емисиите на CO2? Как да спазвам целите си за устойчивост?

TCO: едно от основните предизвикателства пред електрификацията

Въпреки това, на фона на общия ентусиазъм за прехода, мениджърите на автопаркове са загрижени за въздействието върху TCO, и може би с основание, тъй като изчисленията са сложни. Традиционно при автомобилите с ДВГ основният определящ фактор е месечният наем. При електрическите автомобили обаче трябва да се вземат предвид няколко други фактора за една цялостна визия върху ТСО и да се сравняват ябълки с ябълки:

  • Разходи за енергия
  • Разходи за оборудване и за зареждане
  • Данъчно облагане и данъчни облекчения
  • Допълнителни ползи за служителя.

С оглед на тази комплексна реалност, концепцията на Green scorecard предоставя на клиентите добра основа за вземане на решения за оптимизиране на автопарка и горивата. 

Оптимизиране на разходите за зареждане чрез технологии

В допълнение към изчисляването на икономическите разходи и търсенето на най-ефективните решения за прехода, процесът изисква от мениджърите на автопаркове да се фокусират и върху промяната в поведението. Мениджърите трябва например да разберат как зареждането може да бъде разпределено между зарядните станции в дома, на ра ботното място, и обществените точки за зареждане. Всички те предполагат значителни разлики в разходите (обществените зарядни устройства например са обикновено по-скъпи). Наред с проследяването на нарастването на автопарка от електромобили, можем да стимулираме и желания тип поведение при зареждане.

Зареждане у дома, разбира се, е нова концепция за водачите на автомобили. То трябва да бъде напълно интегрирано в процеса на експлоатация на превозното средство - за мнозина домът е най-удобното място за зареждане. И, разбира се, на водачите трябва да бъдат възстановени разходите за енергията, която те консумират за зареждане на служебните автомобили.

В това отношение интелигентното зареждане е ключов инструмент, който позволява да се следи достъпът до зарядните устройства, както и да се генерират отчети за цените и списъците с чакащи за зарядни точки - и всичко това може да се прави дистанционно.

Има много неща, които трябва да се вземат под внимание, когато става въпрос за прехода към електрически автомобили, но не сте сами. Ние сме тук за вас с нашите инструменти, продукти, услуги и консултация, за да улесним максимално процеса за всички мениджъри на автопаркове. Не се колебайте да се свържете с нас в АЛД Аутомотив, ако имате нужда от помощ и искате да обсъдим прехода към електрифициран автопарк.

Бъдещето на мобилността е електрическо и ние ще бъдем до вас на всяка стъпка от пътуването.