Mobility Blog

3 тенденции в основата на мобилността до 2030 г.

3 тенденции в основата на мобилността до 2030 г.

Светът се движи към по-устойчиво, декарбонизирано бъдеще и ALD Automotive/ Ayvens е начело на това пътуване. Като глобален лидер в сферата на мобилността, ALD Automotive/ Ayvens споделя фундаменталните си виждания по отношение на динамичното развитие на индустрията. В основата им стоят променящите се навици, екологичните императиви и технологичните постижения, които вече променят перспективата на мобилността. Със силен фокус върху устойчивостта и иновациите ALD Automotive/ Ayvens движи индустрията напред за един по-чист, по-ефективен и технологичен пейзаж на мобилността.

Характерни черти на новата реалност на мобилността

В бързоразвиващия се свят на мобилността комбинацията от промени в обществото и технологични иновации променя перспективата, в която живеем. С наближаването на 2030 г. мегатенденциите показват, че идва ера на значителни трансформации. Променящите се навици, като например все по-високите очаквания на служителите и още по-големия фокус върху персонализираните решения, се срещат с нови фактори, като нарастващите предизивикателства за опазване на околната среда, резултатите от урбанизацията и силния инфлационен натиск. В тази нова екосистема инфраструктурата ще еволюира, а законодателството ще има още по-голяма тежест. Очакваме много нови разработки в посока свързани автомобили, мобилност като услуга (mobility-as-a-service),  устойчиви бизнес модели.

Начело на тези промени ALD Automotive/ Ayvens е глобален лидер в областта на устойчивата мобилност с фокус върху намаляването на екологичния отпечатък. Както посочва Берно Клайнхеренбринк, Заместник-главен изпълнителен директор на Ayvens: "Очаква ни много различно бъдеще, защото хората искат различни неща и много разнородни фактори работят заедно." Ключов аспект е това как хората от всички демографски профили си представят бъдещето, формирано от изкуствен интелект, добавена реалност и други технологични нововъведения. Технологиите са големият фактор, който ни позволява да правим много повече, отколкото в миналото.

Тази промяна е уникална комбинация от творчески иновации и абсолютна необходимост. "Нямаме планета Б", напомня ни Ани Пин, Главен търговски директор на Ayvens, като набляга на неотложността на работата за екологична устойчивост. Регулациите ще стимулират предприемането на действия, а социалната осъзнатост ще води към преминаване от собственост към споделяне, включително и при ползването на автомобили. 

Това ще включва импулс към по-балансирано и умерено ползване: по-малка нужда от мобилност, смяна на вида транспорт, преминаване от притежание на автомобил към споделяне, по-голяма енергийна ефективност и намаляване на въглеродните емисии.  

По-умерена консумация и повече технологии

Намаляващите нужди от мобилност са свързани с работа от вкъщи, конферентни обаждания вместо срещи наживо, намаляване на пътуванията, намаляване на изминатите километри и оптимизиране размера на автопарка.

Вече започналите процеси по промени при използваните средства за транспорт продължават с пълна сила – все повече хора използват велосипеди, скутери и градски транспорт.

Нуждата от оптимизиране в ползването на ресурсите, в случая автомобили, води до все по-активно навлизане на споделянето  на автомобили и стремеж към по-добър коефициент на използване. В тази посока е и развитието към по–ефективни модели и по-добро обслужване.

Намаляването на въглеродния отпечатък е в основата на възхода на електрическите автомобили, зелената енергия, алтернативните горива и екологичното шофиране.

Три водещи тенденции

В сектора на мобилността все по-ясно се открояват три водещи тенденции:
1.    По-прости и интелигентни решения
2.    По-голяма устойчивост
3.    Мобилност като услуга (mobility-as-a-service, MaaS)

Първо, автономните превозни средства се насочват към своя пик, като прогнозите са, че до 2035 г. зашеметяващите 93% от европейските автомобили ще бъдат интелигентни¹. Тази промяна е част от по-широкообхватно движение към кръгова икономика в мобилността, осъществимо чрез внедряването на електрически превозни средства и иновативни многоциклични лизингови модели с обхват от 72 до 120 месеца. Междувременно споделянето на автомобили остава област с огромен потенциал. Настоящите статистически данни подчертават неефективността, като например това, че частните превозни средства са паркирани през 95% от времето и далеч не използват оптимално капацитета на местата в автомобилите. Пазарът на корпоративното споделяне на автомобили се очаква да нарасне със 7%, което показва значителна възможност за оптимизации и по-интелигентно използване на ресурсите.

На второ място е устойчивостта, като електрификацията е на преден план в стратегиите за корпоративните автопаркове. Проучванията показват, че 94% от корпорациите поставят електрификацията на първо място сред проблемите на автопарка си, а прогнозите сочат, че до 2030 г. 70% от новите автомобили на избрани европейски пазари ще бъдат електрически. Ayvens определя темпото в тази област и се гордее, че е достигнала знаковата цифра от половин милион финансирани електрически автомобили. Това постижение подчертава ангажимента на Ayvens да бъде лидер по пътя към декарбонизирано бъдеще на мобилността, като значително изпреварва средните пазарни стойности в областта на електрификацията.

Трето, мобилността като услуга (MaaS) също е във възходяща траектория и е готова за значителен растеж през следващите години. Като критичен компонент на този сектор, пазарът на микромобилността, който включва скутери и електрически велосипеди, се очаква да се увеличи повече от два пъти до 2030 г. Този скок отразява разрастващия се потенциал на MaaS да промени начина, по който се движим в градска среда. Освен това се очаква корпоративното споделяне на автомобили, сегмент в рамките на MaaS, да нараства със 7% годишен темп на растеж (CAGR). Погледнато в по-широк план, глобалният пазар на MaaS се очаква да отбележи значително увеличение с прогнозиран CAGR от 18% до 32%, което значително надхвърля прогнозирания CAGR от 6% до 8% на пазара на оперативен лизинг. Тези данни, получени от източници, сред които McKinsey и различни платформи за пазарни проучвания, подчертават динамичното бъдеще на MaaS и нейната ключова роля в развиващия се пейзаж на градската мобилност.

Водеща роля

По пътя към по-добро и устойчиво бъдеще на мобилността компаниите имат водеща роля. Както признава Берно, "отговорността ни е огромна", подчертавайки императива за "преоткриване на тази мобилност на бъдещето" по начин, който е екосъобразен и оставя наследство и възможности за следващите поколения. Лидерите в индустрията трябва да бъдат в челните редици на промяната на мобилността към по-интелигентни, по-прости и по-устойчиви форми, сега, повече от всякога.

¹ Statista 2022: total European car park